fredag 8 juni 2018

PIPPITINTIN

Lilla älskade fågel.

Att man kan sakna en liten fågel så mycket. Helt galet tycker DU kanske, bara en fågel, men det struntar jag i. Jag saknar honom såå mycket.

Betänk att han har bott hemma i 23 år. Längre än barnen faktiskt. Jag kunde aldrig drömma om att något såhär traumatiskt skulle hända denna lilla ljuvliga fågel. Ena sekunden sitter han i sin bur och mår bra och i nästa sekund har han rymt.

Ni skall veta att det inte är en lycklig flykt utan en panikflygning som sker. Ni som tror att en fågel flyger ut för att komma i frihet har helt fel.

Ingen burfågel vill komma i frihet. Buren är deras absoluta trygghet och allt annat är bara fel. Det som är mysigt är att få flyga inom ett begränsat område. PippiTee och Nisse får alltid (nästan) flyga fritt hemma, vi kollar alltid fönster och dörrar och är alltid väldigt noga med att hålla koll. Alla som kommer och hälsar på vet vad som gäller .

Kan ni förstå paniken som uppstår hos min lilla kille, inga väggar,inga fönster,inga dörrar som talar om var utrymmet tar slut. En stort världshav bara öppnar sig och fågeln ser aldrig slutet. PippiTee kan inte orientera sig från luften eftersom han alltid varit på marknivå och känner bara igen sig där.
Alla fågelmammor har ungar nu och skrämmer bort inkräktare som kommer nära. I vilket träd kan han sitta då? Rovfåglar ser honom på grund av hans avvikande färger. Visserligen är Nymfkakaduor skickliga flygare, men utan mat och vatten och i ständig skräck blir den ett lätt byte.
Jag har polisanmält hans försvinnande och ni kan inte ana hur många fågelvänner det finns i landet som engagerar sig. Jag blir helt varm i kroppen när jag tänker på det.Det gör chansen så mycket större att få tillbaka honom om han nu inte redan är död.
23 år är en lång tid att ha ett djur. Inte många som får behålla sina djur så länge om man inte har just en papegoja. Köper man en Nymfkakadua får man räkna med att ha kvar den i kanske 30 år, köper du en större fågel blir livstiden ännu längre, uppåt 70 år i vissa fall. Tänk på det innan du tackar ja till att ha en fågel, typ, i resten av ditt liv.
Min lilla retsticka,jag önskar sååå att du kommer hem helskinnad igen.

5 kommentarer:

  1. Hoppas din pippi återvänder.
    Grattis på din stora dag.
    MSO

    SvaraRadera
  2. Hjälp i Spånga finns som din papegoja, han skriker, letar matte o husse och jag är rädd att andra fåglar skadar honom.
    Till vem kan man ringa att fågel hittar matte?
    Med vänlig hälsning
    Maria 0706722369

    SvaraRadera
  3. Så är det dags att gratulera igen. Hurra, hurra, hurra,hurra!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    MSO

    SvaraRadera
  4. Värst vad åren går. GRATTIS igen.
    MSO

    SvaraRadera