söndag 11 mars 2018

Den ena helgen efter den andra.

Helgerna går fort, men jag får mycket gjort. Helgerna går åt till att utveckla mitt fotointresse. Det är så lugnande för själen utom när det jävlas. För en vecka sen höll jag på att kasta allt i Nyfors. Allting bara krånglade,stativet, kameran, vantarna, strömstaren, kölden. När jag var som mest arg fick jag ett samtal från dottern. Jag meddelade henne ganska sakligt och högljutt: Att Nu Åker Skiten I Forsen 
Efter ett mycket härligt samtal med skrattårar rinnande och allt tänkande i bilder, lugnade jag dock ner mig. Allt fick följa med hem. Fick frågan senare av dottern om sakerna ( asen som hon uttryckte det) låg kvar i forsen. Jag lugnade hennes oro. Allt var med hem till och med några bilder på strömstaren.
Längtar till våren då allt inte är så kallt och vitt. Men samtidigt är det en bra övning att få till vitbalansen.


Har även varit runt i Tyresö och på Söder på några fotoexkursioner samt tillbringat en dag på Fotografiska där jag nu löst årskort. Det blir många kommande utställningar där som inspirerar och samtidigt trycker ner självkänslan. Jag vill kunna så mycket mer men ger upp så lätt. Om jag inte kan direkt så tänker jag : JAG KAN ALDRIG LÄRA MIG NÅT. Fast innerst inne vet jag att lite fastnar ändå.
Dessutom har jag nu börjat på en fotokurs som några av mina vänner i fotoklubben håller i. Vi får läxor varje gång och dra på trissor: Jag tror jag lär mig lite. Nu ser jag framemot maj då jag skall på en workshop med Charlie Malmqvist som är en mycket skicklig fotograf. Det blir spännande. En hel helg, då är det väl nåt som fastnar.
Charlie Malmqvist på Zoom Fotoresor.

Tur att jag har min bror, han är också en fotonörd, men just nu inte lika mycket på som jag. Vi har två stora gemensamma intressen han och jag. MUSIK och FOTO. Vi träffas ganska ofta och gör saker tillsammans. Igår, lördag, var vi på fotomässan tillsammans.
En tradition vi har sen många år tillbaka. Denna gång var vi lite besvikna men vi hade trevligt och träffade likasinnade där och såg en del kul grejer.
Modell i Aifos monter där Tobias Fischer visade ljusteknik .


Foto: Tobias Fischer.
Musiken då, jo, just nu har jag inget intresse av att läsa, det är musik för runt. När jag går min powerwalk i skolan har jag oftast musik i lurarna. Det är så mysigt.
Maken var barnvakt i helgen eftersom jag var upptagen, så när jag var hemma ensam åkte stereon på, högt. Blev så glad när jag hittade en CD som jag hade glömt att jag hade. Har försökt leta efter den på Spotify men gått bet. Så nu spelade jag Graham Parker " Another Grey Area "CDn och sjöng med såklart. Lyssnade högt på annat också och njöt av allt. Även PippiTee sjöng med kan jag lova. Han gillar Kurt Nilsen från Norge. Fick ett tips om en tjej som heter Lucinda Williams. Wow, vilken knock out. Hon blir en favorit hos mig. Hennes texter och sång, kort sagt allt är så bra.

 Det är trevligt att prata musik med de som förstår. Får många tips av likasinnade och man kan aldrig få för mycket. Det är inte alla som förstår detta, men musiken är så viktig för mig. Jag vet att jag skrivit det förut. Mina jobbarkompisar skrattar åt mig ibland, men det bjuder jag på. . Dottern igen, hon är som jag. Musiken är så viktig i hennes liv. Hon brukar lägga ut musikvideos på "Insta". Hennes kusin, Josse brukar längta tills de kommer. Hon mimar med inlevelse till låtar och man kan inte annat än dra på munnen. Känner så väl igen mig i henne.
Våren!!!! är sakta på intågande. Jag vaknar av gråsparvarna som sitter på vår markis utanför fönstret och kvittrar så glatt på morron.
 Nu dröjer det inte många dagar förrän Koltrasten är på gång också. Han brukar börja sin morgonserenad vid 4-5 rycket. De första dagarna är det bara underbart. Sen kan det hända att jag uttrycker ett och annat kraftord om han blir för enveten. Det är ljuvligt med koltrast sång men, det kan bli föööör mycket av det goda i det fallet. Kan ju inte komma helt urlakad av sömnbrist bara för att han envisas med att sjunga just utanför mitt fönster VARENDA morgon.


 Det är som när Näktergalen drar igång på sommaren. Han sjunger på kvällar och nätter, underbart i början,sen när man blir galen för det inte går att somna då.......Ändå måste jag nog säga, jag står ut, det är bara underbart med fågelsång hur mycket som helst och när som helst. Snart finns det väl inga skönsångare kvar. Fågelräkningen visar på ett sorgligt resultat, fågelarter försvinner.
Ja ja, det är en diskussion vi får ta en annan gång. Nu har ni fått en liten uppdatering ,hoppas det kan vara till glädje för någon.
Vi hörs




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar