måndag 5 februari 2018

Fotosöndag på jakt efter strömstaren

Solen tittade fram några timmar igår, söndag och det inbjöd till en tretimmars fotovandring i Tyresö. Denna gång tog jag mig till Gammelström tänkte den lilla gynnaren, Strömstaren skulle vara där. Icke så, men en skrälldus med "kvackor" sprang runt benen och fjäskade för mat. De såg att jag hade en påse med mig på minst 30 meters håll. De låg först i vattnet och guppade som små korkar ända tills jag stannade till med min kamera och fröpåse.
Då förvandlades hela bilden till en scen ur " Fåglarna" ni vet den där gamla skräckisen av Hitchcock. Som på en given signal flög alla "kvackor" upp ur vattnen och fullkomligt överföll mig där jag stod med min påse mat.

 De var nog hungriga, för inte tror jag vi har mördarankor i Tyresö. När jag böjde mig ner för ta lite närbilder kom en av hanarna fram och knackade på objektivet. Snacka om att vara närgången. Han var en riktigt stilig gosse så det gjorde inget. Han nöp lite i min utsträckta handflata och noterade att det inte fanns något ätbart i min hand så han gick iväg med en något missnöjd min.
Dock ingen mördaranka.

De smällde i sig hela mitt innehåll från påsen sedan anslöt en annan fågelmatare med sina påsar och de smällde i sig även det. Hon och jag talade om ( på engelska) hon var från USA tror jag eller Canada, om hur viktigt det är att fåglarna får frön och inte bröd. Vi var fullkomligt överens i saken och var båda nöjd med att vi åtminstone matade med frön. Då sluter det upp en tredje part med en stor brödpåse!!!!!! Den amerikanska/Canadensiska tjejjen och jag gav varandra en blick av samförstånd sen skakade vi båda på huvudet och gick åt varsitt håll.

Okej "kvackorna" hade fått rejält med frön så det gjorde nog inte så mycket ändå. Apropå filmen "Fåglarna" så har jag varit i Bodega Bay där den spelades in i USA. Noteras bör att vi inte såg en enda fågel där. Men det var ganska varmt där och det stod en anskrämlig staty av mästaren utanför den lokala butiken.

Nåväl, jag vandrade runt Gammelström och fick lite fina bilder i solen. Sen lämnade jag kvar bilen och gick upp till Nyfors. Där händer det alltid något, om inte annat så är det världens fart på forsen.
Det var inte bara jag som var ute och fotade denna dag, träffade några ur fotoklubben och vi bytte några ord och frågade den ständigt aktuella frågan här: Har du sett den idag? Man behöver inte ens tveka om vem som avses. Inga hade sett den lille vinterbadaren. Jag gick runt och fotade is i alla dess former. Jag rekommenderar er att åka dit nån gång under vintern, det är mycket vackert.
Fick några bilder jag kan stå för :)


Drog mig bortåt Rundemar, men vände efter halva vägen. Jag gick ner i en liten vik och tittade ut över den solbelysta sjön, det var så vackert. Fick se en sothöna ligga alldeles blickstilla i viken och tänkte den ska jag fota. Men vem var det som låg där om inte Strömstaren. Han satt på en pinne i vattnet och närsynt som jag är såg jag inte den utan trodde som sagt det var en sothöna. Ha ha ha hann ta två usla kort med fel objektiv och skulle snabbt som ögat byta till en zoom jaha, då drog den och stod inte att finna nånstans längre.
Den lille "Sothönan" Kicki, du e ett blindstyre

 Då blev jag sur och gick därifrån men stannade till vid forsen igen och tog några bilder till och samtalade med en kille i fotoklubben. Han hade väldigt bra vantar "typ torgvantar" men avsedda för fotografering. Typisk bara för jag redan har beställt några inte lika bra, men de kommer duga. Fingrarna är de som jag fryser mest om vid foto ute i kylan.
Ja det var väl allt vad jag hade att säga om det. Om någon nu tycker att det kan vara av intresse.

Jo just det, jag gick faktiskt 5888 steg under min vandring och det var ju bra.Var på hälsokontroll i veckan och fick på huden för att kondisen inte var så bra så nu skall här powerwalkas. Det går inte att gå fort samtidigt som man skall fota för då stannar jag var annan meter. Ha ha. Får ge mig ut efter jobbet utan kamera för att få till ett snabbt tempo. Vänta ni bara, om någon månad är jag i form igen, cykeln åker fram ur förrådet och jag kommer som en "silvergrå missil" som Bo Kasper sjunger om.
Hare så länge nurå tills nästa gång
Solen !!!!!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar